حميدرضا صدری زاده هشتم ارديبهشتماه يكهزار و سيصد و چهل و پنج در خانوادهاى كاملاً مذهبى و تا حدى مخالف موسيقى بدنيا آمد؛ محيط خانوادگى كه سبب شد وصول و كسب تحصيل موسيقى او ديرتر انجام شود.
با وجود سنّى كه معمولاً آموزش حرفهاى موسيقى توصيه نمیشود (حدود ۲۶ سالگى)، او در سال ۱۳۷۳ به شكل خودجوش به آموزش موسيقى و نوازندگى پيانو پرداخت و همان سال وارد دانشگاه آزاد مركز در رشته موسيقى و نوازندگى پيانو شد.
بهدليل مشكلات خانوادگى و نياز به كسب درآمد، تحصيل او بيش از دو سال ادامه نيافت، اما صدری بسيارى از دستاوردهاى حرفهاى خود و آشنايى عميق با هنر موسيقى را مديون همان دوران و بهرهمندى از استادانى چون:
-
دكتر حسن رياحى
-
دكتر محمد سرير
-
استاد شايگان (سهتار)
-
و حضور در كلاسهاى پيانو رافائل ميناسكانيان
مىداند و دربارهٔ ميناسكانيان معتقد است:
«او به ما موسيقى گوشكردن را مىآموخت، و اين بسيار گرانقدر و پرارزش بود.»
صدری بهطور كاملاً اتفاقى وارد عرصهٔ موسيقى فيلم شد. علاقهى او به تصوير، قصه و شخصيتپردازى تأثير زيادى در اين مسير داشت.
پس از ساخت موسيقى اولين فيلم سينمايى خود «رقص در غبار» به كارگردانى اصغر فرهادى، نامزد دريافت سيمرغ جشنواره فيلم فجر شد و اين آغاز ورود او به دنيايى جديد بود.
با اين حال، صدری همواره از جاهطلبى و ميل به شهرت دورى كرده است و اين ويژگی موجب شد مسير كارىاش روندى متفاوت از ديگران داشته باشد. او از پركارترين آهنگسازان معاصر محسوب میشود و در زمينههای متنوعى فعاليت داشته است، از جمله:
-
ساخت موسيقى برنامههاى تركيبى و مناسبتى تلويزيون (مانند باطراوت – ۱۳۷۳)
-
ساخت تيزرهاى تبليغاتى، سريالها و فيلمهاى سينمايى
-
تنظيم موسيقى براى گروه هفت
-
آلبوم آهوى زخمى (رسول نجفيان)
-
آلبوم پرنده بىپرنده (رضا يزدانى)
-
آلبوم ماه نى (اميرحسين مدرس)
-
ساخت و تنظيم بيش از پانصد قطعه موسيقى و سرود براى گروه كودك و نوجوان صدا و سيما (از جمله سرودهاى عمو پورنگ با ترانههاى شكوه قاسمنيا)
او همچنان به آهنگسازى ادامه میدهد و در كنار آن به نوازندگى و تدريس پيانو مشغول است.

